Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące pracy tymczasowej.
Czym jest praca tymczasowa?
Praca tymczasowa to forma zatrudnienia uregulowana Ustawą o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Jej cechą specyficzną jest to, że są w nią zaangażowane trzy podmioty:
Jak to działa w praktyce?
Pracownik jest zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej i oddelegowany do pracy u pracodawcy użytkownika. Formalnym pracodawcą jest agencja – to z nią pracownik tymczasowy zawiera umowę. Agencja przejmuje również wszystkie kwestie administracyjno-prawne związane z realizacją umowy – nalicza i wypłaca wynagrodzenia, odprowadza podatki oraz płaci wszelkie należne składki.
Na jakiej podstawie zatrudnia się pracowników tymczasowych?
Pracowników tymczasowych zatrudnia agencja pracy tymczasowej:
Na jaki okres zawierana jest umowa o pracę tymczasową?
Często uważa się, że praca tymczasowa to praca tylko o charakterze dorywczym. Rzeczywiście, umowa o pracę tymczasową zawierana jest na czas określony, ale okres ten może wynosić kilka godzin czy dni, ale również nawet 18 miesięcy (tak długo -wedle ustawy – pracownik tymczasowy może pracować u jednego pracodawcy w ciągu 36 miesięcy).
Jakie zadania można wykonywać na umowę o pracę tymczasową?
Ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych wymienia zadania:
Czy pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop?
Tak. Pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop w wymiarze dwóch dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji pracodawcy użytkownika.
Czy okres pracy tymczasowej wlicza się do emerytury?
Tak, okres zatrudnienia na umowę o pracę tymczasową zostaje uwzględniony przy ustalaniu wysokości emerytury lub renty i jest wliczany do stażu pracy.